lørdag 7. februar 2009

Vinter og snø.

Luer på når tid det skal slutte å snø?
Ikke det at jeg er lei eller hate snø. Jeg simpleten elsker det .
"Vinter og sne , en skiløper suser av sted ....." Men når det kommer så myyye, kjnner jeg at jeg blir litt engstelig for om den i det hele tatt kommer til å forsvinne før mai ?
Har opplevd som barn at der lå snø på 17 mai , og ser på video opptak fra 2006, at der lå snøhauger rundt forbi.Forresten en fryktelig kald 17 mai det året.

Men Snø er er helt fantastisk .....Way to go GOD!!!! Utrolig hvor fredfull og vakker landskapet ser ut når det er snøkledt. Også så stille det blir.(hvis ikke naboene er ute med snøfres og traktorer da ;P)-alle lyder pakkes inn i vatt synger vi i en julesang, og det er igrunnen en fin beskrivelse.
Nå håper jeg bare at jeg får brukt skiene litt i vinter. Søndagstur med familien på ski, minstejenta i pulk, pølser på bål, kakao, appelsin og kvikklunsj.... så idyllisk og harmonisk , slik ser det hvertfall ut i mitt indre når jeg tenker på det .
Virkligheten er nok en helt annen.
Bakglatteski, ei som hvertfall ikke skal sitte i pulken , en 4 åring som ramler konstant og blir sinna og kaster staver , ei på 9 som synes det går litt tregt og lurer på om vi kommer snart , en stk foreldre som prøver å få 4 åringen opp på "beina", ender med å dra / slepe han med seg, mens det hveses mellom tenne på en rolig å behersket måte (andre glade og harmoniske familier , med unger som ble født med ski på beina og sannsynligvis sliter ut et par i sesongen , på tur skal hvertfall ikke få med seg at vi ikke er etterkommere av Sondre Nordheim!!!)"bare opp den bakken der , rundt ei sving , så ska mi stoppe ....væææær så grei ..NÅ REISE DU DÆ OPP!!!"Den andre forelderen prøver å lokke med gull go grønne skoger, og litt smøring i lomma i form av jordbærfisk., samtidig som man prøver å få minstejenta til å sitte stille i pulken ved å finne på spilopper og litt vågale utforkjøringer som ender i knall og fall og det er ikke lett å reise seg når en er fastbunnet til en pulk.
Men illusjonene lenge leve , håper femdeles på en skitur i morra , men jeg må jobbe med overtale resten av gjengen, de vil heller ut å kjøre snøscooter.
"jammen mamma , vi kan jo ha bål og grille pølser fordi om vi er på scootertur , vi finner bare ein fin plass på heia også koser vi oss der !!
Er redd jeg blir nedstemt gitt, men det er jo Morsdag i morra , så da tenker jeg at det blir min gave til meg selv.....Mammadiktatur . JEG BESTEMMER!!! SKITUR

1 kommentar:

  1. Ha ha, kjenner meg igjen ja... Synes ofte sånne skiturer er koseligere på bilder jeg... Fine å tenke tilbake på, men ofte noe stress mens man holder på...
    Da vi bodde i Lillestrøm det ene året gikk vi masse på ski, og det var herlig. Hemmeligheten var at vi tok korte turer ut. Vi hadde ikke med kakao, pølser og bål. Vi bare gikk på ski, og så koste vi oss med mat når vi kom hjem igjen!
    Det skal kanskje sies at vi bodde like ved flotte skiløyper, så vi kunne enkelt og greit bare ta på skiene og gå... I tillegg hadde vi bare en gutt som ble dratt på kjelken, ikke tre gutter som nå...

    Nei, i år blir det ingen familieturer på ski, men neste år må vi nok prøve oss igjen:)

    Det er jo herlig da, skikkelig urnorsk å gå på ski!
    I år får jeg ta til takke med trilleturer med vogna...

    SvarSlett